A Balaton Fejlesztési Tanács megbízásából az F & B Consulting Bt. készített egy nagyobb megvalósíthatósági tanulmányt "A BALATON NAGYTÉRSÉG KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA" címen, melyben szerepelnek konkrétabban a Keszthely és Hévíz közé tervezett villamosvonal nyomvonal tervei.
(maga a tanulmány jóval komplexebb, 299 oldalon tagéaéva mindenféle közösségi közlekedés lehetőségéről a Balaton körül. Letölthető innen)
„A” alternatíva (a javasolt megállók vastag betűvel szedve)
Hévíz Tófürdő bejárat végállomás (delta vagy hurokforduló) - Dr. Schulhof sétány –
Park u. - Deák Ferenc tér - Kölcsey Ferenc u. - Széchenyi u. - Parkoló - Autóbusz
állomás - városi bekötő út – Hévíz-Keszthely közig. határ - Ady Endre u. - Dobogó
major kitérő - Ady Endre u. - Sümegi u. - Sümegi u. - Mély u. - Sümegi u. -
Vadaskerti u. - Hévízi út - Goldmark Károly u. - Pál u. – Múzeumi kocsiszín -
Bástya u. - Sopron u. - Helikon Kastély kitérő - Kastély u. – Főkapu - Kastély u. -
Kossuth L. u. sétálóutca - Fő tér - Kossuth L. u. - Csók István u. - Kossuth L. u. -
Balaton Múzeum kitérő - Madách u. - Park u. – Vasútállomás – 1. vágány - vasúti
pálya - Helikon szálló parkolója - Hotel Helikon - Balaton part - Keszthely kikötő
végállomás (hurokforduló)
A javasolt és preferált változat számított vonalhossza kb. 8,9 km, a lefektetendő
vágányhossz 10,3 km a kitérőkkel, a hurokfordulókkal és a Helikon Kastély parkja
melletti területre javasolt kocsiszíni vágányokkal együtt.
„B” alternatíva
Lényegében az „A” változattal megegyező, azonban a vonal az állomás háta
mögött és nem pedig az épület előtti vágányon vezet és a Kossuth utcát a Mártírok útján
át éri el. Itt a Balaton Múzeum megálló a múzeum telkének másik oldalára kerül.
(Narancssárga színnel jelölve az eltérő irányt az "A-hoz képest)
Hévíz Tófürdő bejárat végállomás (delta vagy hurokforduló) - Dr. Schulhof sétány –
Park u. - Deák Ferenc tér - Kölcsey Ferenc u. - Széchenyi u. - Parkoló - Autóbusz
állomás - városi bekötő út – Hévíz-Keszthely közig. határ - Ady Endre u. - Dobogó
major kitérő - Ady Endre u. - Sümegi u. - Sümegi u. - Mély u. - Sümegi u. -
Vadaskerti u. - Hévízi út - Goldmark Károly u. - Pál u. – Múzeumi kocsiszín -
Bástya u. - Sopron u. - Helikon Kastély kitérő - Kastély u. – Főkapu - Kastély u. -
Kossuth L. u. sétálóutca - Fő tér - Kossuth L. u. - Csók István u. - Kossuth L. u. -
Balaton Múzeum kitérő – Mártírok útja – Kazinczy u. – Vasútállomás – Kazinczy u.-
vasúti pálya - Helikon szálló parkolója - Hotel Helikon - Balaton part - Keszthely
kikötő végállomás (hurokforduló)
Ennek a változatnak a vonalhossza mintegy 1,2 km-rel kevesebb, mint az „A”
változaté, azonban az építési megtakarítás csupán 0,6 vonalkm, mert a vonal itt
rövidebb szakaszon használja a meglévő vasúti pályát. (kék színnel jelöltem az eltérést az "A"-hoz képest)
„C” alternatíva
Hévíz Tófürdő bejárat végállomás (delta vagy hurokforduló) - Dr. Schulhof sétány –
Park u. - Deák Ferenc tér - Kölcsey Ferenc u. - Széchenyi u. - Parkoló - Autóbusz
állomás - városi bekötő út – Hévíz-Keszthely közig. határ - Ady Endre u. - Dobogó
major kitérő - Ady Endre u. - Sümegi u. - Sümegi u. - Mély u. - Sümegi u. -
Vadaskerti u. - Hévízi út - Goldmark Károly u. - Pál u. – Múzeumi kocsiszín -
Bástya u. - Sopron u. - Helikon Kastély kitérő - Kastély u. – Főkapu - Kastély u. -
Kossuth L. u. sétálóutca - Fő tér – Erzsébet királyné utca - Petőfi u. - Erzsébet
királyné utca - Kazinczy u. – vasútvonal keresztezése - Keszthely kikötő végállomás
(hurokforduló)
Ez a változat az „A” variánshoz képest 2,9 km-rel rövidebb pályát jelent, ez már
költségekben érezhetően kedvezőbb.
„D” alternatíva
Elméletileg elképzelhető a két település közötti szakasznak a nemrég megépült
kerékpárúttal párhuzamos vezetése is, azonban mind a védett lápot, mint
természetvédelmi problémát tekintve, mind a pálya alépítmény kialakításának műszaki
problémái miatt, mind a Gyöngyös-patak áthidalására szolgáló műtárgy okán, mind pedig a Kertváros magasságában található emelkedési viszonyok miatt már műszaki
szempontból sem javasolt.
„E” alternatíva
Megegyezik az „A” variánssal, csupán a hévízi hurokforduló a néhai autóbusz
állomás helyére kerül, a vonal nem éri el a tavat. Ez arra az esetre vállalható megoldás,
ha a Dr. Schulhof sétányon tervezett 820 méteres, füves pályás vonalszakasz bármely
okból megvalósíthatatlannak bizonyul.
„F” alternatíva
Megegyezik az „A” variánssal, csupán a hévízi bekötőút helyett a korábbi közút
nyomvonalán, a fasoron éri el a Park utcát. Előnye, hogy esztétikusabb és 130 méterrel
rövidebb, hátránya, hogy az új autóbusz állomást és a parkolót elkerülve fontos
átszállási kapcsolatokat veszít. Nem javasoljuk.
„G” alternatíva
Amennyiben az „A” variáns sétáló utcai szakasza meghiúsulna, akkor elvileg
elképzelhető lenne a sétálóutca Lovassy Sándor utca – Lehel utca irányú megkerülése.
Ezzel a megoldással azonban olyan hátrányok kerülnek a rendszerbe, amelyekkel
szemben még a jelentős kompromisszumok és konfliktusok árán történő „A” variáns
megépítése is kedvezőbb alternatívának mutatkozik.